+420 730 513 348 | kladno@fyziokliniky.cz | Nově jsme smluvním zdravotnickým zařízením VZP, ČPZP, ZPMVČR, OZP, RBPZP

Nebojte se běhat v zimě

Nebojte se běhat v zimě

Nebojte se běhat v zimě

Tipy, jak bezpečně sportovat i v mrazu

Máte rádi běh, ale v zimě a mrazu se obáváte počasí a raději se zavřete ve fitness centra na běžící pás? Z chladného počasí ale nemusíte mít strach, stačí dodržovat pár praktických rad a bezpečně můžete vyběhnout i v bodu mrazu.

Před během dřepujte

Mnoho lidí má obavu, že při běhu v zimě nastydne „Strach z nemoci je opodstatněný v případě špatného oblečení či nedostatečného procvičení.

„Z mé zkušenosti se sportovci lze říct, že rozcvičení neboli zapracování je důležitá součást běhu. Už doma můžete udělat základní protažení a třeba i pár dřepů, které vás dobře rozehřejí. Vhodné je rozhýbat i páteř několika předklony a záklony,“ říká fyzioterapeut a odborník na sportovní medicínu PhDr. Kryštof Kuba z Certifikované McKenzie kliniky a fyzioterapeut české výpravy XXIII. Zimních olympijských her v Koreji.

Správný zimní „outfit“

Běháte-li v zimě není potřeba na sobě nosit spousty vrstev funkčního prádla, jak se mnoho lidí domnívá. Dnešní doba moderních technologií funkčního termoprádla dovoluje razantně snížit počet vrstev. Stačí dvě až tři vrstvy i na poměrně nízké teploty pod nulou. Ideální je mít kvalitní tričko s dlouhým rukávem, které dobře přilne k tělu a bude odvádět vlhkost a navrch si vezměte funkční sportovní bundu. Při chladnějších teplotách (okolo -5 stupňů) se vrstvy dají doplnit o mikinu. Důležité jsou také kvalitní ponožky, protože nohy v teple jsou základem.

Bezpečnost při náledí a tmě

Pokud je náledí, tak je samozřejmě lepší venkovní sporty vynechat, ale pokud se rozhodnete přeci jenom ke běhu, tak při něm dělejte kratší kroky. Budete mít větší stabilitu. Po setmění je pak na místě si vzít čelovku včetně blikačky, abyste lépe viděli a byli viděni. Rozhodně nikdy také nevybíhejte bez reflexních prvků na oblečení i během bílého dne.

Běh ve velkém mrazu

Při hodně studeném vzduchu hrozí při hlubokém dýchání „popálení“ průdušek, a proto je dobré mít alespoň funkční šátek přes ústa. Pokud je opravdu mráz a bojíte se podráždění dýchacích cest, tak se vyvarujte vysoké sportovní intenzitě, abyste se tolik nezadýchali. A kdy je na běh již příliš zima? „Jedná se se o velmi individuální věc. Důležitá je dobrá rozcvička a z teplotního „komfortu“ přejít do zimy bez pocitu ztráty tepla – takto nejlépe zabráníme prostydnutí. Jakmile lidé pocítí při běhu pálení na hrudníku, je nejvyšší čas se vrátit domů. Teploty pár stupňů pod nulou by měly být dobře zvládnutelné. Hlubší teploty nejsou překážkou, ale je nutné se dobře obléknout a rozcvičit,“ dodává PhDr. Kryštof Kuba.

Běh na sněhu může být nebezpečný

Běh po sněhu může být velice příjemný, ale zároveň je náročnější než po suchu. Tlumení běhu vrstvou sněhu je samozřejmě příjemné, ale v jakémkoliv parku si během zimy všimnete, že běžci raději volí ušlapanou nebo upravenou cestu. Nejde jen o klouzání ale i možnost podvrtnutí nohy.