+420 730 513 348 | kladno@fyziokliniky.cz

Jak správně běhat, abychom nezatěžovali své klouby?

Jak správně běhat, abychom nezatěžovali své klouby?

S příchodem jara nastal čas i na sportování venku. Velkou oblibou je stále i běh. Pročistíme si jim krásně hlavu, je přínosný pro náš organismus a pomáhá například v boji při snižování krevního tlaku. Při tomto sportu bychom si ale měli dát i pozor na zdraví našich kloubů a vzniku bolesti. Fyzioterapeut PhDr. Kryštof Kuba z Certifikované McKenzie kliniky radí jak na to:

Zdravé klouby jsou z hlediska pohybu takové klouby, které do všech možných směrů dojdou svého maximálního, bezbolestného pohybu. Jinými slovy, každý máme rozsahy kloubů trochu jiné. Ale zdravý kloub ke konci pomalého pohybu nebolí, proto je vhodné udržovat v kloubech plný rozsah pohybu. U kolenních kloubů (jsou to „běžecké klouby“) je důležité je několikrát za den (5-6x) pokrčovat a protahovat do plného rozsahů. Stejný princip ale funguje i u kyčlí, hlezenních kloubů a samozřejmě i u zad.

Po zimě běhejte kratší trasy, předejdete bolestem

Bolesti z běhu nejsou ničím neobvyklým. Nejčastější chybou je po zimní přestávce vyběhnout s velkou intenzitou na delší distanci, než snese tělo. „Pokud  chce vrcholový sportovec po několikatýdenní pauze vrátit na vrchol výkonů, které měl před pauzou a začne hned s původním tréninkem, pravděpodobnost zranění je téměř 100 procent. Běžnou populaci při podobném postupu naštěstí „jen“ začnou bolet různé části těla. Měli bychom být realisté a po pauze začít na zhruba poloviční nebo klidně třetinové distanci, kterou jsme byli zvyklí běhat. Pokud vás druhý den nebude nic bolet, začněte přidávat po 10 procentech s dalšími výběhy. Klidně můžete ze začátku kombinovat běh s chůzí.“ říká sportovní fyzioterapeut PhDr. Kryštof Kuba.

Klouby rozcvičte

Bolest po sportu může také nastat z nerozcvičení kloubů v průběhu dne či před během. 
Ideální rozcvička je:
Deset pomalých hlubokých dřepů s patami na zemi. Ve dřepu zůstaňte pár vteřin.
K tomu lze přidat i pár silových propnutí nohou do maximální extenze. Páteř pak jistě ocení i pár hlubokých předklonů či naopak záklonů. 
Nezapomeňte se  i po běhu protáhnout.  To slouží jako prevence svalové ztuhlosti a bolestí svalů. Mělo by být zaměřeno na lýtkové svaly, zadní strany stehen, tzv. hamstringy, a na rotátory
kyčelních kloubů. Tyto svaly mají vývojově tendenci se zkracovat.

Ke zdraví kloubů stačí dobrá strava

 „Jsem zastánce rčení: pestrá strava stačí. Vidím, jak se stravují vrcholový sportovci a opravdu tam velkou vědu nehledejte. Přijde mi, že poslední dobou rekreační běžci a další sportovci používají „BCáčka“, „ionťáky“ a další doplňky na podporu chrupavek a kloubů více než vrcholový sportovci. Jeden velice uznávaný profesor mi soukromě jednou řekl, že doplňky výživy jsou při pestré stravě zbytečné a spíše fungují pro dobrý pocit „sportovců“, říká s nadsázkou PhDr. Kryštof Kuba.